ÖSSZEGZÉS
a GESAC észrevételeiről az Európai Közösségek Bizottságának
a jogszerű online zeneszolgáltatás érdekében a szerzői és szomszédos jogok
közös, határokon átnyúló kezeléséről szóló, 2005. október 18-i Ajánlásához
kapcsolódóan
I. Bevezetés
A GESAC az Európai Unió 34 legnagyobb közös jogkezelő
szervezetét átfogó nemzetközi szervezet, amely a zenei, grafikus, képzőművészeti,
irodalmi, színművészeti és audiovizuális művek szerzőinek és jogtulajdonosainak,
illetve a zeneműkiadóknak az érdekeit képviseli.
A közös jogkezelő szervezetek feladata a szerzői művek felhasználásának
engedélyezése, a jogosultakat megillető jogdíjak beszedése és felosztása,
a jogosultak képviselete.
A jelenleg hatályos rendszerben nemzetközi szinten a közös jogkezelők
kölcsönös képviseleti szerződéseket kötnek egymással. Ennek köszönhetően
valamennyi egyesület, a saját területét érintően, a saját repertoárjára
engedélyt adhat a felhasználóknak, továbbá azon jogkezelők műrepertoárjára
is, amelyekkel képviseleti szerződést kötött, azaz: az egész világra kiterjedő
vagy több országot átfogó engedélyt adhat a saját műrepertoárjára, illetve
a saját területére korlátozott, de az egész világrepertoárt átfogó engedélyt.
Az Európai Bizottság, változtatni kívánva a jelenlegi, évtizedek óta hatékonyan
működő rendszeren, 2005. év folyamán egy tanulmányt készített, 3 lehetséges
változatot jelölve meg. Az általa a leghatékonyabbnak tűnő opció részletes
bemutatását a Bizottság 2005. október 18-i, a jogszerű online zeneszolgáltatás
érdekében a szerzői és szomszédos jogok közös, határokon átnyúló kezeléséről
szóló Ajánlása tartalmazza, melynek az Európai Parlament általi értékelése
folyamatban van.
II. 1. Az Ajánlás összegzése
Az Ajánlás számos radikális változást javasol a közös jogkezelés területén,
melyek jelentős következménnyel járnának.
Az Ajánlással a Bizottság azt szerette volna elérni, hogy
ösztönözze a több országra kiterjedő engedélyezést annak érdekében, hogy
a kereskedelmi felhasználók számára is nagyobb jogbiztonságot nyújtsanak,
illetve, hogy támogassa a jogszerű online szolgáltatások fejlődését, növelve
ezáltal a jogosultakat megillető bevételt is. Lehetőséget kívánt teremteni
a jogosultaknak, hogy választásuk szerint egy közös jogkezelőt bízzanak
meg a műveik kezelésével az egész EU területére kiterjedően. Mivel egyetlen
közös jogkezelő az egész EU területére kiterjedően adna felhasználási
engedélyt, nem lenne szükség a továbbiakban kölcsönös képviseleti szerződésekre.
A Bizottság várakozásainak megfelelően végül 3 vagy 4 nagy hatalommal
bíró közös jogkezelő fogja végezni az EU-ra kiterjedő engedélyezést. Ennek
a 3-4 közös jogkezelőnek erős tárgyalási pozíciója lesz a repertoárjukról
a kereskedelmi felhasználókkal szemben. A felhasználóknak pedig előnyük
származik abból, hogy csak 3-4 közös jogkezelővel kell szerződniük, amelyektől
az egész EU-ra kiterjedő engedélyt kapnak, ahelyett, hogy 25 különböző
jogkezelővel szerződnének, amelyek a saját területükre korlátozott engedélyt
adnak.
A Bizottság álláspontja szerint ez a modell nagyon kedvező lenne mind
a jogtulajdonosok, mind a kereskedelmi felhasználók, végső soron pedig
az egész társadalom számára, lévén elősegítené az online szolgáltatások
fejlődését.
Azonban lenne kedvezőtlen hatása is, amelyeket azonban nem vettek teljes
mértékig figyelembe, így ehelyütt neveznénk meg néhányat.
2. A Bizottság által javasolt opció hátrányai
2.1. Nagyobb repertoárok és nagy jogtulajdonosok vs. kevésbé
nagyok
Ahogyan arra a Bizottság is rámutatott, a javasolt változat különösen
a "nagy jogtulajdonosokra" kedvező, akik ellenőrzésük alatt
tartják a művek nagy részét, továbbá a legismertebb és legjövedelmezőbb
repertoárokat is.
A kisebb jogtulajdonosok és különösen a nem olyan széleskörűen beszélt
nyelvű országokból származó egyedi szerzők tartanak ettől a kimeneteltől,
mert annak ellenére, hogy nagy számú művet képviselnek, ezek a művek nem
eredményeznek nagy bevételt, és így bonyolult és költséges a kezelésük.
Amennyiben a közös jogkezelők versenyeznének egymással, úgy megpróbálnák
minimálisra csökkenteni a kezelési költségeiket, hogy magukhoz vonzzák
a nagyobb kiadókat, és feltehetően elutasítanák a kevésbé jövedelmező
művek kezelését, mivel a hozzájuk tartozó magas kezelési költség számottevően
lecsökkentené a díjazást.
Továbbá, a kevésbé ismert kiadók és a drágán kezelhető művek repertoárját
kezelő egyesületek adminisztrációs költségei jelentősen megnövekednének,
és a fennmaradásért kellene küzdeniük, lecsökkentve a tagjaiknak fizetendő
összeget.
Ez a kulturális sokszínűség megszűnéséhez vezethetne, figyelembe véve
azt is, hogy a közös jogkezelők döntő szerepet játszanak a hazai repertoár
fejlesztésében, támogatásában, továbbá egy olyan rendszer fenntartásában,
amelyben a nemzeti kultúra és örökség megőrizhető.
Mindezeket összegezve, amennyiben a kisebb jogkezelők eltűnnének, vagy
a bevételük jelentősen lecsökkenne, megszűnne a kulturális sokszínűség
fenntartása érdekében nyújtott támogatás is. Továbbá, felmerül annak is
a kockázata, hogy jogkezelés nélkül marad a művek nagy száma, amelyek
azonban a jövőben üzleti hasznot hozhatnak.
2.2. Az új engedélyezési rendszerhez kapcsolódó bizonytalanság
Az Ajánlásban foglaltak elfogadása a jogvédő szervezetek közti kölcsönös
képviseleti szerződések megszűnéséhez vezethet, amely azonban már bebizonyította
életképességét az elmúlt évek során, és alkalmazkodott az újabb és újabb
technológiai, technikai fejlődéshez. Az online szolgáltatóknak pedig megvan
a lehetőségük arra, hogy az egész világrepertoárra kiterjedő engedélyt
kapjanak, területről területre haladva.
Egy olyan rendszernek a bevezetése, amely egyrészről az EU versenyjogi
főigazgatóságának érdekeit helyezi előtérbe, és egyidejűleg védelmezi
a jogtulajdonosokat is a forum-shoppinggal szemben, nem könnyű feladat,
és együttműködést igényel a jogkezelők részéről.
2.3. Bizonytalansági tényezők az egyik modellről a másikra
való áttérés kapcsán
Annak ellenére, hogy a Bizottság által javasolt modell a jövőben megfelelően
működhet, az áttérés várhatóan évekig el fog tartani. A közbenső időben
lesznek olyan jogkezelők, amelyek az egész EU-ra kiterjedő engedélyt adhatnak
néhány műre. Másrészről, az általuk képviseleti szerződések folytán képviselt
repertoárra is adhatnak engedélyt, amely azonban már nem fogja átfogni
többé a teljes világrepertoárt. Ennek következtében a kereskedelmi felhasználóknak
számos bizonytalansággal kell szembenézniük, tekintettel arra, hogy az
általuk egy helyen használt valamennyi műre nem kaphatnak majd engedélyt,
illetve, azok az engedélyek, amelyek alapján joggal azt gondolhatták,
hogy a mű hasznosítására vonatkozó engedélyt szereztek a felhasználók,
már nem lesznek érvényesek, ezért számos újabb jogkezelővel kell majd
tárgyalniuk az engedélyek megszerzése érdekében, az új stabil környezet
eléréséig. A kisebb felhasználók pedig valószínűleg nem fogják tudni követni
a változásokat, megsértve ezáltal a szerzői jogi rendelkezéseket.
Figyelembe véve, hogy a kereskedelmi felhasználók kijelentették, hogy
nekik biztos környezetre és one-stop-shop-okra van szükségük, azaz olyan
képviseletekre, ahol egy helyen a világ összes művére, azaz ahol az egész
világrepertoárra kiterjedő engedélyt szerezhetnek, egy bizonytalan környezet
erre nyilván nem nyújthat megoldást.
III. A GESAC álláspontja
1., A GESAC is osztja azt a nézetet, hogy az Internet környezet néhány
változtatást igényel. Ennek érdekében a GESAC által képviselt közös jogkezelők
már megkezdték egy rendszer kidolgozását, amelyben a határon átnyúló engedélyezést
a közös jogkezelők közti, ma is jelen lévő szoros együttműködés könnyítené
meg. A rendszer alkalmazásával a közös jogkezelők az Európai Gazdasági
Térségre (EGT-re) kiterjedő engedélyt tudnának adni az egész világrepertoárt
átfogóan bármely, EGT-tagállamban székhellyel rendelkező Internet-üzemeltető
részére, speciális feltételekkel azonban, hogy megakadályozzák a forum-shoppingot.
A forum-shopping a közös jogkezelőket ösztönzi, hogy versenyezzenek egymással
a jogdíjakat érintően, a közös jogkezelők területén azonban ez a verseny
nem kívánatos következményekkel is járhat: az alacsonyabb jogdíjak a szerzők
felé is alacsonyabb bevételt jelentenek. Továbbá, a felhasználók is megpróbálnának
hasznot húzni a legkevésbé erős szerzői jogi védelemből, és a leggyengébb
pozícióban lévő közös jogkezelőből. Így ez a közös jogkezelő lenne a legkevésbé
hatékony is. Mindezek miatt a forum-shopping elkerülendő megoldás.
A GESAC által kidolgozandó rendszer a következő előnyökkel
járna:
- A jogtulajdonosok magas fokú védelme, biztosítva számukra
a lehetőséget, hogy a kizárólagos jogaikat gyakorolják, megakadályozva
a felhasználók "forum-shopping" -gyakorlatát;
- Megfelelő egyensúly biztosítása a nagy és kis repertoárok
között;
- Valamennyi szerző és kiadó megfelelő védelme és egyenlő
elbánás biztosítása, akár sikeres, akár kevésbé sikeres, illetve akármilyen
nyelven készült is a művük;
- Valamennyi közös jogkezelő érdekeinek figyelembe vétele,
különösen a kisebb és közepes méretűeké, amelyek cserében biztosítják
Európa kulturális sokszínűségét;
- "One-stop-shop" - ok létrehozásának lehetősége,
ahol a kereskedelmi felhasználók az általuk igénybe venni kívánt földrajzi
területre - legyen az akár egy, akár több terület - az egész világrepertoárt
érintően felhasználási engedélyt kaphatnak;
- A jogbiztonság garantálása a kereskedelmi felhasználók
részére;
- Az EU versenyjogi főigazgatósága (DG Competition)
által támasztott követelményeknek való megfelelés.
2., A rendszer kidolgozásának első
lépéseként a GESAC az ICMP/CIEM-mel (a Zeneműkiadók Nemzetközi Szövetségével)
közösen kiadott egy Nyilatkozatot , amely a rendszer alapelveit tartalmazza,
így például:
- a Közös Jogkezelő Egyesületek (CMS) nyitva állnak
valamennyi zeneműkiadó részére;
- a zeneműkiadók képviseltethetik magukat az igazgatótanácsban;
- a taggyűlést legalább évente egyszer kell tartani;
- a CMS rendszeresen köteles tájékoztatni a jogosultakat
mind a műrepertoárról, mind a területi célokról, az érvényben lévő képviseleti
szerződésekről;
- ICMP/CIEM elismeri a CMS által az Ajánlás keretien
belül gyakorolt közös jogkezelés jogosultakat érintő előnyeit;
- a jogosultak szabadon választhatnak CMS-t az
online jogaik kezelésére, illetve szabadon választhatnak, hogy a közös
jogkezelésbe tartozó jogaikat másik egyesület kezelje;
- a felhasználási formák:
A művek felhasználásának meghatározásakor az egyes felhasználási módokat
az online környezethez igazítják (pl. egyedi weboldalak, portál felhasználások).
- ICMP/CIEM és GESAC vállalják, hogy a tagjaiknál
szorgalmazzák, hogy kezdjék meg a nyilatkozatba foglalt pontok átvételét,
a következő 12 hónapon belül.
A Közös Nyilatkozat célja a zenei
jogokat közös jogkezelés keretében kezelő valamennyi egyesület irányítására
vonatkozó, a közös jogkezelő szervezeteknek a határokon átnyúló online
engedélyezésével kapcsolatos lehetséges együttműködésének elősegítése.
A Nyilatkozattal az Európai Bizottság felé is javasolni kívánja a GESAC
és az ICMP/CIEM, hogy a közös jogkezelés rendszerének megújítására az
Ajánlásban fogalmazzanak meg egy, a jogosultak pozíciójának megerősítését
szolgáló változatot is.
Tekintettel arra, hogy a GESAC - bár elsősorban
a zeneművek jogosultjait képviselő közös jogkezelő szervezeteket fogja
át - az audiovizuális művek jogosultjainak az érdekeit is képviseli, a
jelen Nyilatkozatot aláíró szervezetek kifejezetten megerősítik, hogy
mind a GESAC által már a Bizottság elé terjesztett álláspont, mind a fent
részletezett GESAC - ICMP/CIEM Közös Nyilatkozat tartalmát maradéktalanul
elfogadják, és támogatják, a tőlük elvárható módon és mértékben elősegítik
az abban foglaltak megvalósítását.
|